TAUSTA JA VISIOT


Tapahtumajunan taustalla on palvelunkehittämistyö, joka alkoi jo 1980-luvun lopulla. Jouko Kivimetsä (silloin Isometsä) sai VR:ltä toimeksiannon kehittää risteilyjunakonseptia eri tarkoituksiin kuten afterski-juna Tahkovuoresta, rengasristeilyt Saimaan ympärillä, elämykselliset Lapin junat jne. Pilotointiin saakka pääsi Tampereelle Helsingistä suuntautunut Teatterijuna. Sitä tehtiin silloin upouudella InterCity-kalustolla, joka oli Pasilan ratapihalla käyttämättömänä lauantaisin. Silloin koko juna lähti kohti Tamperetta ja odotti Tampereen asemalla väkeä, joka kävi sight seeing -ajelulla Tampereella, vieraili Tampereen Teatterissa ja Tampereen Työväen Teatterissa. Kokemukset junasta olivat erittäin myönteisiä kaikkien kannalta. Mutta sitten iski lama ja kehittämistyö pysähtyi.

Nyt tähän teemaan on palattu ja kehitetään "Ruotsinlaivaa raiteilla" eli kaikkea sitä hauskaa, mitä voi tehdä laivaristeilylläkin mallinnetaan junaan. Monasti kokeiluissa on tullut ilmi, että tiiviimpi tunnelma junassa luo hauskempia tilanteita ja paremman yhteisöhengen kuin "liian väljä" laiva. Vuonna 2013 toteutettiin neljän festivaalin yhteinen Tapahtumajuna, joka oli alkusoittoa nykyiselle toimintamallille.

Muutama ajatuksia

- Allegro-juna tuo vuosittain tuhansia matkaajia Venäjältä Suomeen. Junanvaihto pohjoisen juniin on jo nyt mahdollista – tästä on vain pieni askel elämykselliseen matkaan vaikkapa johonkin Lapin kohteista. Ja yhteys toimii myös toiseen suuntaan.

- Vuonna 2015 valmistuu kehärata, joka yhdistää Helsinki-Vantaan lentokentän  kiskoilla runkoverkkoon. Hyvinkin sujuva  lento- ja junaliikenteen kokoaminen yhdeksi matkakokonaisuudeksi on vain ajan kysymys.